פתרונות לאוויר מעופש
חברת Clean Air (קלין אייר) למען הקמעונאות
נגיף הנורווק-וירוס (נורו-וירוס – נגיף דלקת קיבה ומעיים), ריחות הקיימים בשיפולי כלי שיט, חיידקים טורפים, עובש, שמרים, ריחות של מיכלי אחסון, תרכובות אורגניות נדיפות (VOC – Volatile Organic Compounds), אוויר מעופש, חיידקים מפרקי נפט – כל אלו מהווים בעיות באוויר הפנים של יאכטות.
מדוע בעיות אוויר הפנים מועצמות על יאכטות וכיצד נוכל לפקח ולשלוט בהן?
בעיות אוויר הפנים או תסמונת הבניין החולה הינן בעיות בריאות אוניברסליות המוכרות באופן נרחב. הסוגיה החדשה הצוברת תשומת לב היא תסמונת היאכטה החולה. בעיות אוויר הפנים של בית או בניין משרדים הינן מזעריות בהשוואה לבעיות אוויר הפנים הקיימות ביאכטות.

הבעיות הקיימות ביאכטות או בכל כלי שייט הן רבות ביותר. באופן טבעי, העובדה שמדובר בכלי שייט אטום היטב באטמוספרה לחה וחשוכה עם הפרשי טמפרטורה רחבים, ומגוון נרחב של עובשים, חיידקים, ריחות ומקורות מזון מיקרוביים זמינים, מובילה לבעיות בריאות חמורות פוטנציאליות הקשורות לאוויר הפנים.
אוויר מעופש – קריאת מצוקה (S.O.S.) לתסמונת היאכטה החולה (S.Y.S. – Sick Yacht Syndrome)
יאכטות ידועות לשמצה בשל האוויר המעופש הקיים בהן. תוכל להבחין בכך ברגע בו תעלה על הסיפון. קיים בהן ריח הנושא "סימן מסחרי". כמה אנשים מנסים להסוות את הריחות באמצעות ריחות או ניחוחות אחרים. חברות מתמחות בפועל ב"הנדסת ריחות", כאשר הן קושרות בין ריחות מסויימים לבין רגשות או מצבי רוח.
הבעיה בתפישה זו, העוסקת בשכנוע של חוש הריח, היא שכולנו מעבדים ריחות באופן שונה. אתה עשוי לחשוב שריחם של וורדים הוא טוב וגורם לך לחייך, אולם ריח זה עשוי להזכיר לאדם אחר בית לוויות! הנדסת הריחות הטובה ביותר היא חוסר ריח או היעדר כל הריחות.
בתי מלון מחליפים באופן שגרתי ווילונות ומצעים לא בשל בלאי אלא בגלל ספיגת ריחות. בעיה זו מועצמת על יאכטות בשל מגוון הריחות הרחב. יאכטות בנויות בחוזקה. מרחב ומשקל הם בעיות תכנון ועיצוב. לכן, ציוד החימום, האוורור ומיזוג האוויר הוא מינימלי.
אוויר פיצוי (Make-Up Air – אוויר חיצוני המחליף את האוויר שנפלט מהמבנה) או אוויר צח חיצוני הינו מוגבל או בלתי קיים.
אוויר פיצוי (Make-Up Air)
אוויר פיצוי חייב לייצג 25% מזרימת האוויר ביאכטה. מתכננים ומעצבים מעדיפים למחזר את האוויר היות שבדרך כלל הוא חמים יותר או קריר יותר מאשר האוויר בחוץ, ולכן נדרשת פחות אנרגיה כדי לחמם או לקרר את האוויר. הבעיה היא שאותו האוויר מוחלף שוב ושוב באופן קבוע.
הדבר נכון עבור כל אזור תאי השינה התחתונים. הדרך היחידה להוריד אוויר צח במורד המדרגות היא באמצעות תנועה בראונית או על-ידי העברה איטית מאד של אוויר מולקולרי. הניסיון להעביר אוויר צח במורד מדרגות לתוך תאי שינה סגורים דומה לניסיון לנשוף אוויר לתוך בקבוק.
לאוויר הישן אין לאן לצאת ולכן האזור נותר במצב של אוויר סטטי. יחד עם כל החיידקים הנישאים באוויר, העובשים, השמרים והתרכובות האורגניות הנדיפות, הצטברות זו יכולה לגרום לבעיות חמורות מאד.
רוב החיידקים אינם מזיקים, אולם כאשר ישנה הצטברות של מיליארדי חיידקים, הדבר מגדיל בצורה קיצונית את הסיכויים להיחשף לחיידק מסוכן.
דלק דיזל (סולר)
יאכטה יכולה לשאת בין כמה מאות לבין עשרות אלפי גלונים של דלק דיזל. הדלק כמובן, מוגבל למיכל הדלק. ברוב היאכטות קיים ריח של דלק דיזל. חלק מהריחות מעודנים, אחרים חזקים יותר.
בהנחה שאין דליפות או נזילות, עדיין תקבל ריחות של דיזל מפתחי האוורור של מיכל הדלק המשחררים לחץ אוויר שנגרם על-ידי הדחק אוויר בידי דלק ושינויי טמפרטורה. פתחי האוורור של הדלק משחררים אוויר אל מחוץ לספינה.
עם זאת, כמה מריחות הדיזל תמיד מוצאים את דרכם לתוך היאכטה , בנוסף בחדר המנועים יהיו בדרך כלל הרבה דליפות קטנות ואוורור. מדוע דבר זה חשוב עבור בעיות אוויר הפנים של בעל היאכטה? מלבד העובדה שריח הדיזל אינו נעים, דלק דיזל מהווה תשתית רביה וכן מקור מזון לחיידקים.
דלק דיזל הינו בעל יכולת להכיל 30 סוגי חיידקים, 12 סוגי שמרים ויותר מ- 80 זני פטריות. כאשר ריחות הדלק נוכחים, ריחות אלו מייצגים למעשה חלקיקי דלק זעירים מנושפים היכולים לשאת בקלות חלק מהחיידקים, השמרים או הפטריות הידועים ככאלה הגדלים בדלק דיזל.
ריחות הקיימים בשיפולי כלי שיט
לכל היאכטות יש שיפוליים, ועימם מגיעים גם הריחות, שמן, מים נקיים ממעבי מזגנים ומי שטיפה סבוניים. כולם מהווים תשתית מצויינת לגידול חיידקים. שמן, כמו דלק דיזל, מכיל חיידקים, שמרים ופטריות. סבון וחומרי ניקוי מכילים פוספטים, אשר יכולים לדשן את המדשאות והגינות שלנו אך יכולים גם להפרות צמיחת חיידקים.
בדומה לריחות דיזל, ריחות שיפולי כלי שיט מנשפים חלקיקים זעירים של מי שיפוליים העמוסים במקורות חיידקיים ומקורות מזון עבור החיידקים.
ריחות של מיכלי אחסון שפכים (עביט)
אכן, שפכים המאוחסנים במיכלי אחסון שפכים של יאכטות יכולים להכיל בין 50 גלונים ליותר מ- 5,000 גלונים. שוב, מיכלים אלו מאווררים מחוץ לגוף הספינה, והם מהווים מקור עצום לחיידקים, נגיפים, גז מתאן וגזי מימן גופרתי, וכמובן, ריחות.
גזי שפכים אלו, החיידקים והריחות תמיד מוצאים את דרכם לתוך היאכטה, ושוב הם מספקים מקורות חיידקיים כמו גם מקורות מזון עבור החיידקים עצמם.
עובשים
עובשים צוברים תשומת לב כלל-עולמית. בתים המוערכים במיליוני דולרים נמחקים ומושמדים בשל זיהומי עובשים. חברות ביטוח מחריגות נזקי עובשים מהכיסויים שלהן. נבגי עובש נמצאים בכל מקום. הם פשוט זקוקים לאוויר דומם, לחות ומקור מזון. יאכטות מספקות אטמוספרה מושלמת לגידול עובש.
מקורות מזון אידאליים הם עור, נייר, אריגים ועץ. כל אלו , בשילוב עם אוויר מעופש ולחות, יוצרים חוות גידול מושלמת לעובשים. תרכובות אורגניות נדיפות מהוות בעיית אוויר פנים שכיחה היות שהן נמצאות בכל מקום: תרכובות ניקיון, פלסטיקים, רהיטים וכו'. את כל אלו ניתן למצוא על יאכטות.
עם זאת, ביאכטה יהיו רמות הרבה יותר גבוהות של תרכובות אורגניות נדיפות מאשר בבית בשל כל הדבקים, חומרי האיטום, השמנים והדלק. כלי שיט העשוי מפיברגלס, יפלוט גזים של תרכובות אורגניות נדיפות באופן רציף.
חיידקי ליסטריה מונוציטוגנס הינם זן ייחודי של חיידקים היכולים להתקיים באטמוספרה קרה מאד וניתן למצאם לעיתים קרובות בצינורות הניקוז של כיורים ומקלחות כמו גם במכונות לייצור קרח.
כאשר פורץ אירוע של הרעלת מזון במסעדה וכמעט כל אדם שביקר בה נמצא כחולה, הדבר מתרחש בדרך כלל בשל חיידקי ליסטריה הקיימים במכונות לייצור קרח. לרוב הלקוחות מוגשים מים וקרח או קרח בתוך משקה.
חיידק הליסטריה אוהב מאד יאכטות – יש בהן הרבה מכונות לייצור קרח, הרבה צינורות ניקוז ומשאבות של מקלחות בהן הוא יכול לגדול. צינורות ניקוז, משאבות וראשי מקלחות מוסיפים אף הם לריחות ולבעיות החיידקים המקיפות הקיימים ביאכטה.
נגיף הנורווק-וירוס (נורו-וירוס) מייצג בעיה חמורה מאד לתעשיית השיט והיאכטות. אלפים נדבקו והפלגות רבות קוצרו. מדוע נגיף הנורווק-וירוס שכיח כל-כך על ספינות? נגיף זה מועבר קרוב לוודאי על-ידי מגעים בין משטחים לבין הידיים בסביבה מוגדרת ותחומה. קשה מאד לבלום את התפשטותו. יש לחטא משטחים או לשטוף את הידיים לעיתים קרובות.
תהליך חמצון מתקדם
טכנולוגיה חדשה העושה שימוש במחמצנים ידידותיים על-מנת לחמצן (לחסל) עובש, נגיפים, חיידקים, שמרים, תרכובות אורגניות נדיפות ועשן לפחמן דו-חמצני ומים שאינם מזיקים. כאשר אנו מציינים מחמצנים ידידותיים, הכוונה היא למחמצנים ההופכים לחמצן ומימן בטוחים כאשר מתרחש החמצון או החיסול.
תאי חמצון מתקדם או AOP (Advanced Oxidation Process) יוצרים גזים ויונים כגון מימן על-חמצני (מי חמצן Hydroperoxides), יוני סופראוקסיד (Super Oxide) ויוני אוזוניד (Ozonide). גזים אגרסיביים אלה מפותחים על-ידי מיקוד אור אולטרה-סגול בעל עוצמה גבוהה על מטרה העשויה ממתכת יקרה.
שלא כמו מחוללי אוזון, מערכות חמצון מתקדמות עושות שימוש במחמצנים בטוחים יתירים והן נמצאות בשימוש נרחב על-ידי כל חברות עיבוד המזון הגדולות, הצבא, אוניות תענוגות (נוסעים) גדולות, מערכת בטחון הפנים, בתי חולים, מתקני דיור מוגן, רשתות בתי מלון וכו'.
מחלות הקשורות לשפכים ולנגיפים משאיפה*
*הפדרציה לבקרת זיהומי מים
- שחפת
- היסטופלסמוזיס (מחלת המערות)
- קוקסקי-וירוס A ו- B (מחלת הפה וטלפיים)
- אדנו-וירוסים (נגיפי אדנו)
- דיזנטריה ממקור חיידקי
- הצטננות
- אקו-וירוס (נגיף האקו)
- רוטה וירוס (נגיף הרוטה)
פתרונות איכות אוויר
מערכות טיהור אוויר טבעי
מוצרים
- מערכת טיהור המותקנת דרך תעלות אספקת אוויר REME HALO®
- מקלור (סטייקלייט) אולטרה-סגול BLU QR®
- מערכת לטיפול במכונות לייצור קרח IMSB
- יחידת התאוששות מהירה Rapid Recovery Unit® מערכת טיהור אוויר ובקרת ריחות
- יחידת PHI מסחרית קלה
- מערכת טיהור אוויר PTAC HVAC
- מערכת להפחתת/בקרת חיידקים וריחות
- רשימת פריטים מערכת טיהור אוויר מסחרית
- רשימת פריטיםיחידת PHI מסחרית CML עבור חברות לעיבוד מזון
- יחידת PHI מסחרית CML
- BOS HOX
- MICROCON® 675
- מערכת טיהור אוויר AVID AIR®
- מערכת טיהור אוויר – יחידת Package PHI
- MICROCON® 350
- REME® Mariner
- מקלור (סטייקלייט) זוגי (Twin)
- מערכת טיהור אוויר Plug In Plus
- מערכת טיהור אוויר מיני מפוצלת Mini Split PHI1